Welkom bij de podcast Spiegelverhalen, een podcast van stichting Follow the Wind waarin ik, Mirjam Vogelzang, samen met Rombert Veenstra in gesprek ga over de gelijkenissen van Jezus en de lessen die we daaruit kunnen leren.
Wil je reageren op deze podcast of heb je een vraag of wil je misschien iets delen over hoe het je geraakt heeft, mail ons dan op spiegelverhalen@followthewind.nl of laat een reactie achter bij de afleveringen via Spotify.
Aflevering 6, de hindernissen van een vruchtbaar leven.
Mirjam, ik had een vraag. Ik kom uit Groningen, zoals ik al eerder heb gezegd. Vroeger hadden wij altijd achter het huis een groententuin met de groenten waar we daar gebouwd hebben.
Ik vroeg me af, ben jij ook zo ook opgegroeid dat je tijdens een groententuin had die je bewerkte en heb je groene vingers?
Nou, dat is wel interessant. Ik heb net een moestuintje gekregen, dus ik ben heel blij met het moestuintje dat ik dus ga bewerken.
Dus ik ga het ondervinden. Maar mijn vader en mijn opa hadden ook inderdaad een moestuintje, altijd.
Dus ik ging wel eens mee, sperzie boontjes plukken.
Oké.
Ja, waarover ik echt groene vingers heb, gaan we zien.
Dan gaan we zien in de toekomst.
Precies, ja.
Wat grappig. Maar en wat herinner je dan qua werkzaamheden wat je moest doen? Was het boontjes plukken of?
Ja, wij mochten natuurlijk vooral mee om te oogsten.
Oké.
Dus ja, dat was natuurlijk het leukste, ja.
Ja, ik heb opgegroeid echt gewoon met een groententuin waar we ook van aten.
Dus ook aardappels. Niet dat we wel totaal afhankelijk van waren natuurlijk.
Nee, niet helemaal vanzelf voorzienend.
Nee, dat niet. Maar het was wel zo, we besteden wel veel tijd in dit tuin elke zaterdag.
Omdat je, nou ja, je hoopte toch mooie aardappels te krijgen.
Ja.
En wat ik me vooral herinner is ook dat de tijd die geïnvesteerd werd om hem oogst te halen in de grond.
De bewerking daarvan.
En in de voorbereiding van deze gelijkenis moest ik daar aan terugdenken.
We hebben heel veel uren besteed aan het bewerken van die tuin.
Ja, precies.
En om een goede oogst voor te brengen.
Ja.
Maar de link naar deze is natuurlijk om we vandaag aan te hebben over de gelijkenis van de zaaier.
Ja.
Zodat we dat heel even terug zien. En ja, we gaan zien wat Jezus hierover vertelt.
Maar deze gelijkenis is een hele bijzondere.
Want het is de gelijkenis der gelijkenissen, zeggen ze wel.
En dat heeft te maken omdat hij staat in drie van de vier evangelieën opgeschreven.
En in Matthew zie je echt dat het de eerste gelijkenis voor een reeks gelijkenis over het koninkrijk was.
Daar begint het mee dan?
Ja.
Het is een soort fundament voor al die gelijkenissen.
En hij is ook wel bijzonder omdat Jezus hem zelf uitlegt.
Ja.
Bij de andere gelijkenissen zie je dat hij hem vertelt.
En dan komt er geen uitleg. Maar deze wordt specifiek door hem uitgelegd.
En kijk, omdat we steeds de gelijkenissen in de context uitleggen, de beelden uitleggen hoe die luisteraars van Jezus hem hoorden.
Kun je gaan denken dat ze hem altijd begrepen. Maar dat is dus niet waar.
We zien deze heel duidelijk dat de disciples echt komen vragen van wat ik bedoelde.
Maar nou met deze gelijkenissen, wat wou je uitleggen?
En doordat Jezus hem zelf uitlegt, weten we van deze gelijkenissen 100% wat bedoeld Jezus nou?
Ja, precies. Geen onduidelijkheid over.
Nee.
En de gelijkenissen zijn vooral ook heel belangrijk omdat Jezus een zware lading oplegt.
Dat lezen we in Markus 4, vers 13.
Hij zei tegen hen, begrijpen jullie deze gelijkenissen niet?
Hoe zouden jullie alle andere gelijkenissen dan begrijpen?
Jezus was verbaasd dat ze de disciples deze gelijkenissen niet begrepen. En dat is ook wel logisch.
We hebben al veel bekeken met elkaar, veel onderwijs gegeven.
En als ze deze niet kunnen begrijpen, zegt hij eigenlijk, dan begrijp je eigenlijk helemaal niks.
Nee, dan heeft het geen enkele waarde, geen zin, geen effect.
En dat maakt hem ook, je voelt gelijk wel de zwaarte natuurlijk van de gelijkenissen die we nu in deze les gaan bekijken.
En ook de reden waarom Jezus hem ook uitgebreid uitlegt naar de disciples vragen.
Want de principes die hij hiermee wou leren, die waren noodzakelijk om het koninkrijk te krijgen.
Die waren wel heel belangrijk, ja.
En nu we dus even heel duidelijk hebben gezet waarom hij belangrijk is, deze gelijkenissen,
wil ik hem met jullie gaan bekijken.
Maar dat doen we dit keer iets anders dan we normaal doen.
Want in de Bijbel lees je eerst de gelijkenissen.
Vervolgens zie je een stukje dialoog tussen Jezus en de disciples.
Waar ze hem dus de betekenis vragen.
Waar hij ook nog het ene en andere aan ze vertelt.
En dan zie je daarna de uitleg komen.
Wat wij willen gaan doen, is dat we straks even gaan kijken naar dat stukje dialoog die Jezus heeft met de disciples.
Want dat zegt iets waardevols waarom de gelijkenis ook zo belangrijk is.
En vervolgens willen we de gelijkenis bekijken.
Stuk voor stuk.
En dan gelijk de uitleg die Jezus zelf heeft.
Dan krijgen we straks de gelijkenis door Jezus zelf uitgelegd.
Maar voordat we dat helder kunnen doen, is het natuurlijk weer de context.
Eerst gaan we bekijken waarom.
Waar kwamen we vandaan, wat gebeurde?
We zijn inmiddels al in hoofdstuk 8 van het Lucas 7 evangelie teruggekomen.
We kwamen de vorige keer van de gelijkenis van Simon met de vrouw, de dankbare schuldenaar.
En gelijk daarna komt hij eigenlijk met de gelijkenis van zaaier.
Maar je ziet dat daarvoor staat dat hij bijzondere dingen deed.
En van dorp naar dorp, van stad naar stad ging.
Dat de grote menigde mensen met hem meegingen.
En die menigde kwam bij elkaar.
Dus aan die grope besluit hij deze gelijkenis van de zaaier te vertellen.
Dus met deze grote groep mensen speelde iets.
Wat hem prikkelde om uiteindelijk de gelijkenis van de saaier te vertellen.
En voor ons is het nou even interessant om te ontdekken.
Wat was dat nou?
En dat gaan we doen door te kijken.
Verderop, als Je ze de gelijkenis verteld heeft.
In de dialoog die die dan heeft met de discipline die hem om uitleg vraagt om de gelijkenis.
Zegt hij wat over deze groep mensen.
En dat is namelijk het volgende.
Hij antwoordde, jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van God kennen.
Maar de anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen.
Opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder iets te begrijpen.
In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling.
Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen.
En jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
Want het hart van dit volk is afgestompt.
Hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten.
Anders zouden ze zich bekeeren en vergeving krijgen.
Dit antwoord van Jezus is best wel lastig soms te begrijpen.
Omdat het over een profetie gaat over het verleden.
En over de mensen die die nu toesprak.
De discipline vraagt hier in deze dialoog ook eerst.
Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hun?
Nou dat legt hij hier uit.
De disciples zijn ook een beetje verrast.
Ze begrijpen de gelijkenissen niet.
Dus ik vraag hier ook nog eens in deze dialoog he, wilt u hem uitleggen?
Maar allereerst legt hij hier uit waarom hij in deze gelijkenissen tot die menigte sprak.
En dat komt omdat hij zegt tegen jullie is het geheim van het koninkrijk gegeven om het te kennen.
Dan kunnen we gaan denken dat Jezus hier bedoelt dat hij alleen de discipline mocht begrijpen.
Ja precies, zij zijn de enige die het hoeft te begrijpen.
Ja, maar dat is niet waar.
Het is een geheim in het Grieks dat hier staat.
We gingen over een geheim die voor een ingewijd persoon openbaar is.
Het is een geheim voor mensen die erbij horen die het kennen.
En om een voorbeeld te geven.
Kijk, als jij iemand ziet rijden in een auto.
Maar je vraagt je af hoe komt hij aan het geld voor die auto.
Dan is het een mysterie. Hoe komt hij eraan?
Maar als die persoon aan jou gaat vertellen.
Ik heb het geld zo en zo verdiend.
Maar dat is iets tussen jou en mij dat ik jou in vertrouwen gedeeld heb.
Dan heb je een geheimnis.
Daar gaat het om tegen Jezus en de disciples.
Jullie zijn mij gevolgd. Jullie hebben met mij gesproken.
Ik heb het jullie uitgelegd.
Dus jullie is het geheimnis.
Jullie weten hoe het Koninkrijk in elkaar zit.
Dat is jullie gegeven door jullie eigen nieuwsgierigheid.
Jullie eigen vragen aan mij.
Dat legt daar gelijk niks uit.
De interactie maar ook de boodschap tot jullie hart hebben genomen.
En voor die mensen die we net zagen die hier komen.
Zeg die geld staat eigenlijk niet voor hun geld te worden.
Ze zijn afgestomd voor de boodschap.
Jesaja werd naar het volk gestuurd met een boodschap van God.
Om ze de boodschap te brengen dat hij het volk wat God verlaten had.
Niet het Koninkrijk uitleefde zoals het bedoeld was.
Dat zij door de woorden die God gaf.
De boodschap die hij bracht door Jesaja weer tot leven zou komen.
Maar God waarschuwt ze in Jesaja van ze zullen je boodschap horen.
Maar niet pakken, niet aannemen.
Ze zullen zich niet bekeeren daardoor.
En eigenlijk zegt Jezus dat zo Jesaja gewaarschuwd werd.
Dat is wat hier gebeurt.
Dat zien we hier ook weer.
En het is heel mooi dat hij de term gebruikt van hun hart is afgestomd.
Want als je het woord bekijkt ging het eigenlijk over hetzelfde woord gebruikt die voor een kaars maken.
Een kaars die een lont in kaars was.
En dan steeds weer opnieuw erin.
Er ging weer een laagje overheen.
Het werd steeds verdikt.
En dan stond er een kaars zeg maar en ze zegt Jezus zo is dit hart ook voor generatie op generatie voor de woorden.
Ze horen het niet meer.
Deze generatie op generatie zijn ze ervoor afgestomd.
En daardoor komen ze wel tot me.
Maar bereikt het woord niet.
Het is een last.
Het lont niet.
En daar zijn verschillende redenen natuurlijk ook voor.
Waarom deze generatie het niet meer hoort.
Ze zijn met de focus opgegroeid.
Die niet echt meer misschien geloof had in de woorden.
Dat God nog tot hun sprak.
Dat het koninkrijk zou komen.
Er zijn verschillende redenen voor.
En daarom vertelt hij ook deze mensen het volgende gelijkendis.
Ik geloof om hun er ook te wijzen.
Van mis het koninkrijk niet.
Waak voor.
Dat je het koninkrijk tot je hart doet erin.
En daar zijn verschillende redenen bij jullie voor.
En daarom vertelt hij de gelijkendis.
Maar het is ook heel interessant om te zien dat Jezus als verbazen was.
Dat de discipelen hier ook mee worstelden nog.
Want hij had ze dus heel veel geleerd en onderwezen.
Ze hadden ook met hem gesprekken over gehad.
En toch...
Hadden ze dan een andere verwachting misschien?
Ja, zij begrijpen het zelf ook niet.
Dus waarschijnlijk speelde wat die mensen die grote menigte last van had.
Ook nog steeds in hun hart en in hun leven ook nog dit.
En daarom zegt Jezus, begrijpen jullie nu ook nog niet.
Nou dan is het noodzakelijk om dit goed uit te leggen.
Zodat jullie ook hierin kunnen groeien nog.
Het moet voor de discipelen eigenlijk ook best confronterend geweest zijn.
Want zij zullen zich misschien niet hebben geïntificeerd met die andere groepen.
Die Farizeeën of die mensen die aan het twijfelen.
Of die schare mensen waar hij nu iets over uitlegt.
Maar nu spreekt ze, daar spreekt ze persoonlijk eigenlijk op aan.
Ja, het is een hele direct aan hun ook.
Absoluut.
Echt een wake-up call kun je zeggen van, hey jongens, word wakker.
Als jullie hier nog in deze fase zitten.
Dan is deze boodschap niet eens alleen voor hun.
De menigte die geen keuze nog heeft gemaakt.
Maar ook voor jullie, die besloten hebben mij te volgen.
Dan speelt dit ook nog in jullie leven.
Ja, absoluut.
Maar dat is dus ook voor ons.
Ja.
Een wake-up call.
Dat is zeker, ja.
De gelijkenis, als we verdieping van geloof worden.
Is dit een van de gelijkenissen.
Misschien wel de belangrijkste gelijkenis.
Om te toetsen komt het woorden.
De andere gelijkenis is überhaupt wel bij mij binnen.
Als een van deze dingen die Jezus nu gaat vertellen.
Dat is deze rol in mijn leven speelt.
Goed, we gaan nu even kijken naar de gelijkenis.
En eigenlijk de uitleg die Jezus er zelf aan geeft.
Ja, we gaan de gelijkenis bekijken.
Omdat die in Matthäus, Marcus en Lucas opgeschreven staat.
Heb je van deze gelijkenissen ook verschillende versies.
Ze zeggen in de basis allemaal hetzelfde.
Alleen soms, Mattheüs heeft net een ander woord.
Of Marcus heeft een andere aanvulling.
Dat maakt deze gelijkenis echt uitgebreid.
En wat ik heb gedaan, is alle drie gelijkenissen er naast elkaar gelegd.
En gewoon één gelijkenis van gemaakt.
Waarmee ik de meest interessante dingen van Marcus, Mattheüs en Lucas heb ge...
Al het nuance dus een beetje meegepakt hebt.
Ja, dat we de meeste eruit halen.
Dus de interessante dingen van alle evangelie in een haal.
En de uitleg.
En daardoor wordt die heel uitgebreid.
Maar ook wel heel praktisch voor ons, denk ik.
En wat we gaan doen is inderdaad zowel de gelijkenis een stukje behandelen.
En dan gelijk kijken hoe legt Jezus hem uit.
Hij zei luister, iemand ging eens naar zijn land om te zaaien.
De zaaier zaait het woord.
Het zaad is het woord van God.
Jezus zegt hier, er was een zaai op een dag die ging uit om te zaaien.
En dat is een heel belangrijk iets.
Want in die tijd waren de mensen die vooral binnen de stadsmuren leefden.
Die kwamen daar, die leefden daar veel.
Je ging naar buiten de stad als je naar een andere stad ging reizen.
Maar binnen die stadsmuren was het veilig voor de mensen.
En de zaaiers waren een van de weinigen die eigenlijk dagelijks buiten de steden kwamen.
Omdat het land daar was.
Maar het was niet zonder risico.
Je had wilde dieren, rovers, vijanden.
Ze konden van alles met zich gebeuren.
Maar toch waren dit de helden die heen gingen om hun werk daar te doen.
Wij kenden net bewerkte akkers in onze tijd.
Heel structureel zijn opgebouwde hekjes.
Dus het zaad kwam heel mooi in rechten banen.
Maar in die tijd wierp het zaad gewoon over de veld.
Dus hij ging uit om te zaaien.
Je moet echt een zaaiers zien die een grond had.
Wat heel verschillend was qua structuur.
En dan gooide je die zaad waar het maar goede grond was dat het op zou komen.
Maar Jezus in de uitleg zie je, de zaaiers zegt hij.
Die zei het woord.
Zegt hij ineens de zaaiers.
En dat komt omdat je zaaiers gebruikte.
Dit beeld ook al.
Dat de woorden van God als een zaaiers over het volk uitgezaaid werden.
Dus hier linkt hij hem ook weer naar de prfetieën van dat er een zaaiers zou komen.
En God zelf ook als zaaiers die zijn woord aan het volk.
Waardoor het tot bloei zou komen, tot leven zou komen.
Dus dit is ook een verwijzing naar zijn messias-schap in die zin.
En het grappige is dat we zullen zien dat de zaaiers zelf heeft geen enkele invloed.
Uiteindelijk wat er met het zaad gebeurt.
Zijn opdracht was om te zaaien.
En dan de grond die uiteindelijk bepaalt hoeveel vrucht het oplevert.
En we zien straks drie verschillende soorten grond.
Waar het een negatieve effect heeft.
En een waar het een positieve effect heeft.
En die willen we nu gewoon stuk voor stuk, één voor één met elkaar bekijken.
Terwijl hij daarmee bezig was, viel er wat zaad op de weg.
Het werd vertrapt en door de vogels opgegeten.
Het zaad op de weg, dat zijn die geluisterd hebben, maar het niet begrijpen.
Bij hen komt daarna meteen de duivel en grijt het woord weg uit hun hart.
Om te voorkomen dat ze worden gered door te geloven.
Jezus beschrijft de zaaiers, die zeiden het zaait op de weg.
En dat waren paden die niet zo langs het veld, zoals in onze tijd, een mooie vierkant hebben in Nederland.
De waren wegen die er gewoon dwars doorheen gingen.
Omdat mensen besloten dat ze een korte route naar een andere plek.
En die wegen werden steeds weergebruikt en dat werd verhard.
Daar kwam zaad op de weg en dat was kansloos.
De groen was te hard, de zon brandde dat daar helemaal.
Het lag er gewoon bovenop, het kon nergens heen.
Absoluut en de vogels, de wandelaars vertrappen het en de vogels eten het op.
Het heeft geen enkele kans.
En dan zegt Jezus, dit zijn mensen die het woorden van God horen, het niet begrijpen en hun hart eraf sluiten.
Dus hij zegt, dit zijn mensen die het woorden van God, die ik zaai, die groep mensen.
Ik zaai het naast, ik vertel het ze.
Maar ze begrijpen niet en uiteindelijk, oké, ik begrijp het niet, ik kan niet mee en dan houd ik het ook op.
Dan stopt het ook. - Dan lopen ze door de weg.
Terwijl ze het geheimenis van de koninkrijk wel geopendbaar kregen.
En als ze naar hem toe waren gekomen, uitgelegd konden krijgen.
Maar uiteindelijk komt Satan ook, zegt hij, en hij eet het ook zo bij zijn weg.
Hij weet het ook te beïnvloeden dat ze het zaad geen vrucht krijgen van,
door ontmoediging, misschien ook wel aanklachten. - Ja, afleiding.
En dit zaad komt uiteindelijk niet op.
En in deze mensen, als ze die het niet horen en niet begrijpen, daar geen moeite in investeren omdat...
om dat wel te gaan doen. - Ja, daar komt de koninkrijk niet tot leven.
En Satan kan het dan ook heel makkelijk van ze afroven
De volgende noemt Jezus een ander soort grond.
Een ander deel viel op rotsachtige grond waar het meteen op schoot,
maar omdat er weinig aarde was, kon het geen diepe wortel schieten.
Hierdoor versroeide het jonge groen toen de zon opkwam.
Omdat het geen wortel had, droogte het uit door gebrek aan water.
Het zaad op rotsachtige bodem, dat zijn zij die het woord horen en het vol vreugd in zich opnemen.
Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn.
Ze geloven zolang het hun goed uitkomt, maar als ze vanwege het woord worden beproefd of vervolgd,
houden ze geen oogenblikstand en worden ze afvallig.
Ja, dus je moet voorstellen de zaaier die op het veld liep,
in de omgeving veel rotsachtige grond, het was echt bergen en lage steen die onder de grond zaten.
Dus er waren ook delen waar het zand niet zo diep was dat je snel op een rots op steen zat.
Wij moesten vroeger onze tuin ook alle stenen eruit halen.
Maar hier was dat de standaard en die zaai, die zaait, dat zaait op de grond.
En het kan dus geen wortels brengen omdat het gewoon heel snel...
Het was oppervlakkig.
Ja, en daaronder zat ook geen water.
Kijk, als er even ochtendouw was of er een klein regenbuitje was geweest, dan was het een perfecte plek.
Ook omdat de warmte van de stenen het schoot heel snel konden daardoor opschieten.
Maar ja, op lange termijn brandde het zo weg door de zon en dat maakte het ook geen kans.
Je zegt, deze zijn mensen dus van het ogenblik.
Enthousiast zoals ze zijn, nemen ze het aan, het schiet snel op.
Er komt iets tot leven, maar ze geven het vervolgens geen verdieping.
Ze krijgen geen wortel, geen fundament in hun leven.
En op het moment dat ze maar even met vervolging te maken krijgen of verdrukking,
wat gewoon consequentie is, de botsing waar je zelf mee te maken had ook,
ze zegt hier, maakt het geen kans, dan verliezen ze het. Die menigde die voorm hem stond,
die zullen daar ook mee te maken hebben met die botsing gehad.
En daardoor, ja, ze zijn nu enthousiast door de wonder en tekening die ze doen,
maar straks gaan ze weg en als ze dan niet doorpakken,
niet dieper wordt gehaald, dan heeft het geen kans.
En vervolgens behandelt Jezus een derde grond.
Ander zaad viel op grond waar het gelijk opkomt met de distels.
En de distels verstikten het. Het zaad dat tussen de distels valt,
dat zijn zij die het woord gehoord hebben. Maar de zorg om het dagelijks bestaan
en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei dingen verstikt het,
zodat het zonder vrucht blijft.
En Jezus beschrijft je eigen status wat op grond komt,
wat alweer van betere kwaliteit is. Het komt op de planten.
Maar daar zijn distels, onkruid. - Ja.
We hadden vroeger ook. - Ja, precies, heel veel.
Maar dat plantje komt op, maar ja, doordat het ontwikkelt wortels,
het krijgt meer diep, maar de planten maken geen kans,
omdat de distels overrulen uiteindelijk het plantje.
Ze verstikken het, ze ontnemen voeding, want het eist voeding ook op
van wie de plant zelf nodig had. En ja, het drukte het weg.
We hadden weleens in de tuin die hele plant weggeduwde, zo hard groeide.
En dat zie je hier dus ook gebeuren. Dus ondanks dat het veelbelovend begin had,
uiteindelijk de grond zorgde ervoor dat het niet de vruchten droeg.
En dan zei Jezus, ja, dit zijn mensen die het woorden zo hoor het aannemen.
Het begon goed, maar uiteindelijk in hun leven ontwikkelt hun leven een focus,
waardoor de groei stagneert, ophoudt en uiteindelijk ook uitsterfte,
wat het koninkrijk in het tot leven bracht.
Ze geven eigens Jezus' woorden, zegt Jezus hier,
niet meer het hoogste gezag in hun hart en in hun denken.
En deze drie dingen, die het verstikken, noemt Jezus drie dingen over.
De eerste die Hij noemt, dat zijn de zorgen in het leven.
Het Griekse woord geeft echt heel duidelijk aan bezorgdheid over gevaar of ongeluk,
of dingen die kunnen gebeuren.
Het kunnen aan de ene kant zorgen om de eerste levensbehoefte in ons leven zijn,
maar ik denk ook van zorgen gewoon in de maatschappij.
Als je een functie hebt ergens en werkt en een hoge werkdruk hebt,
dat dat alleen je focus nog vraagt.
Het kan van alles zijn waar je mee bezig houdt zorgen.
Wat gewoon je gedachten beheerst eigenlijk.
En omdat je precies wat je zegt beheerst,
krijgt de woorden van Jezus of de Koninkrijk geen ruimte meer.
Je focust er niet meer op en daardoor verstikt het, het verdwijnt.
De tweede die Jezus hier bedoemt zijn de verleiding van rijkdom, die verstikt het.
Het Griekse woord geeft echt een ruime beschrijving,
dus een materiële rijkdom, dus materiaal, gewoon de dingen van het leven.
Maar ook duidelijk geld.
Mensen die daar ook gefocust zijn, die hebben het besef van een afhankelijkheid van God.
Wordt dat het doel eigenlijk.
En ook inzicht wat waarde heeft in het leven.
Dat geld, die rijkdom, materieel krijgt waarde.
En het leven met God komt op de tweede plaats, het verdwijnt.
Het is niet meer Gods Koninkrijk wat de focus krijgt.
Niet meer zoek eerst het Koninkrijk, maar zoek eerst de rijkdom en daarna het Koninkrijk.
Jezus dat kan niet, dat verstikt.
En vervolgens zegt Jezus nog de verlangen naar andere dingen.
Het Griekse woord verlangen beschrijft eigenlijk de sterke aantrekkingskracht van andere zaken.
Dat vond ik mooi, sterke aantrekkingskracht.
Wordt eigenlijk in de nieuwe testament alleen het negatiefste in gebruik,
dus de verleiding van wereld, de verleiding van staat.
Het kan van alles zijn, maar ik denk dat Jezus vooral wil laten zien van alles wat maar meer focus krijgt,
een belangrijke betekenis in je leven, wat je verleidt om af te houden van de woorden die ik je geef.
Die zorgen ervoor.
Niemand kan twee heren dienen.
Hij zal het ene lief hebben en het aanhangen en de andere haten en het naast zich neerleggen.
Dat gebeurt hier ook.
Dus dat is wel een hele ruime beschrijving, maar ook een hele duidelijke waarschuwing die Jezus geeft.
Als je zo de gelijkenis leest zou je denken, waarom zou je überhaupt nog gaan zaaien?
Ja precies, dat deed bijna geen zin.
Ik denk dat Jezus dat misschien ook wel eens dacht als hij rondliept.
Hoe hoort überhaupt wel iemand?
Maar die motivatie haalde Jezus denk ik wel uit mensen die het wel aannamen en die beschrijft hij ook de goede grond.
En vooral haalde Jezus denk ik de motivatie om te blijven zaaien uit de vrucht die eruit voortkomt en die ook heel mooi beschreven wordt.
Maar er viel ook wat zaad in vruchtbare aarde.
En dat bracht honderdvoudig vrucht voort toen het was opgeschoten.
Het zaad in de vruchtbare grond, dat zijn zij die met een goed en eerlijk hart naar het woord hebben geluisterd,
het koesteren en door standvastigheid vrucht dragen.
Sommige dertigvoudig, andere zestigvoudig en weer andere honderdvoudig.
Het bijzondere in deze gelijkenis dat Jezus volgens mij ook drie principes geeft, die staan voor die goede grond.
En elke evangelie noemt een ander principe en die hebben wij hier dus samengevoegd in één, dat je ze op een rijtje hebt.
En in één kant zegt Jezus het zaad voor mensen die met een oprecht hart luisteren.
Dus het zijn mensen die geloven dat Jezus het leven in volheid wil brengen,
die echt oprecht naar hem luisteren, hem willen volgen, de waarheid willen kennen.
En oprecht het ook toelaten van hey wat kan ik van u leren, wat vertelt u mij.
Er zit een verlangende relatie element bij natuurlijk.
En ook een keuze maken om dat te willen volgen en te gehoorzamen.
Maar het luisteren vind ik ook wel interessant want het gaat om natuurlijk luisteren naar wat hij daar leerde.
Maar ik denk dat het ook over leefstijl van blijven luisteren wat God daar, of Jezus daar ook over wil zeggen.
Actief zijn stem luisteren.
Het tweede principe zijn de mensen die Jezus' woorden koesteren.
Dat Griekse woord zegt echt in bezit nemen, eigenmaken.
Het zijn echt mensen die het woord horen.
En daar niet alleen mee actief zijn, niet alleen goed luisteren,
maar ook gewoon actief bezig zijn in hun leven om het een deel van hun leven te maken, in bezit nemen.
En ik vind het een heel mooi woord.
Ja, dat weet ik ook. Het is echt een beetje zo'n iets heel kostbaars wat je vastpakt en in bescherming neemt ofzo.
Iets wat je naar je toetrekt.
Ja, je koest liefhebben, dat is ook.
En dat baby koesten ofzo, vasthouden.
En dat is geschat om het er echt op waarde ook goed in.
Wat hebben we nou gehoord?
Dat zijn mensen die het woord 'vrucht' dragen in hun leven.
En het laatste principe die Jezus geeft zijn de mensen die niet alleen dat woord horen, koesteren,
maar vervolgens als het langere tijd duurt om het te laten ontwikkelen in hun leven.
Of als ze met vervolging te maken krijgen, dat ze vasthouden.
Niet dan vervolgens weer laten roven, maar in voorharding het in hun leven vasthouden.
En het duurt misschien even voor die vrucht die die ontvangt, maar ik hou het vast dat dit is waar ik mijn leven mee laat vormen.
Volharding.
Yes.
En die drie principen zegt Jezus dat is goede grond voor mijn discipel, het hart.
En het is een hemelse gerichtheid vind ik ook van dat zou goede vrucht voortbrengen.
En Jezus zegt ook dat dit dus echt vrucht draagt en heel veel ook.
Ja, ja buitengewoon veel.
Onnatuurlijk.
Ja, want volgens mij, normaal gesproken komt er niet zoveel van een graankorretje of een aarn af, toch?
Nee, ik heb ze nooit geteld, maar 30 of 100-voudig vind ik.
100-voudig lijkt me heel veel.
Nee, er staat, als je naleest het commentaar, inderdaad, het is onnatuurlijk veel.
Maar het is een grote belofte die Jezus geeft, de volheid van het leven waar Hij het over heeft.
Ik bouw me ook die hemelse focus.
Het is een overvloed wat dit in je leven tot leven brengt.
En dat is een prachtige belofte natuurlijk.
En ook de motivatie voor Jezus om te blijven zaaien.
Want als het goede grond vindt, dan is de uitwerking ook gigantisch.
Boven verwachting, ja.
Welke grond herken jij het meeste in jouw leven, Rombert?
Nou, kijk, we bereiden de podcast natuurlijk voor.
Dan gaan we er altijd even nadenken dat je hier niet met een mond vol tanden staat.
En ik wou erover nadenken.
Als ik eerlijk ben, alle vier wel.
En dat is een heel vervelend antwoord.
Maar je kan het niet anders maken.
En dat heeft mee te maken van soms...
Elk gebied van mijn leven is op een bepaald grond gezaaid.
In bepaalde gebieden vind ik het...
Dan zeg ik, oh, dat zitten we echt wel gefundeerd in het goede.
Maar in sommige gebieden denk ik ook van, hey, daar maak ik me bijvoorbeeld zorgen om.
Of op dat gebied word ik heel erg afgeleid.
En dan zorgt het dat er minder vruchten voor komt.
Een voorbeeld van... Kijk, als je bijvoorbeeld hebt over de grond die andere focus krijgen...
In de voorbereiding zei ik al voor de gein dat ik...
Met mijn zoontje had ik laatst muziek opgezet.
Dat was Eminem.
Vroeger luister ik dat altijd.
Maar ik weet wel, als ik mijn focus...
Als ik daar weer terug ga luisteren, mijn hart vindt dat mooi.
Ik was gewoon benieuwd hoe hij reageerde op die beats.
Dat vond hij fantastisch.
Ik denk, ja, het lijkt op zijn vader.
Maar als ik dat wel toelaat, zeg maar, die grond weer...
Mijn focus, aflaat leiden bijvoorbeeld.
Ik kan ook andere muziek daarvoor kiezen.
Dan is het wel de verleiding die het geeft.
Verstikt de dingen van Gods Koninkrijk in mijn leven.
En dan kan je... Dit heeft niks met wettisch te maken.
Het is gewoon een principe zo van...
Ik merk het ook bijvoorbeeld in dingen die...
Ik vind V.I. een heel interessante, leuke programma.
Maar als je eerlijker kijkt naar de dingen, de principes die zij hanteren...
Die kunnen zo de heilige principes van het koninkrijk in je leven verstikken.
Dus in die zin, entertainment, vind ik die grond heel herkenbaar.
Dat de trigger van dingen die naar buiten in het boekje gaan, zeg maar...
Van de principes van Gods Koninkrijk.
Maar zorgen maken kan ook...
Die is bij mij denk ik meestal stabiel.
Ik maak me niet heel snel zorgen.
Ik kan echt in de rust wel blijven.
Maar ook wel gebieden dat ik ook wel herkent hoe ga ik dingen oplossen.
En dat ik eerder genaagd ben te focussen op die zorgen.
Dan weer naar Jezus te luisteren.
Of zijn beloftes te koesteren of standvasten.
Vanuit de verwachting inderdaad, te kijken naar je leven.
Dus dat herken ik ook wel.
En het enthousiasme van het moment ook wel.
Dat je soms over iets heel enthousiast kan zijn.
En dan de zorgen, hoe ga ik dat dan doen?
Dat die het verstikken bijvoorbeeld.
Maar niet begrijpen.
Ik lees om te denken van Jezus, beloftes niet, snap.
Wat bedoelt u hiermee?
En eigenlijk zou ik mezelf moeten uitdagen om dat dan te onderzoeken.
Wat bedoelt u, wat begrijpt u hiermee?
En dat luisteren eigenlijk, volhouden.
En dat het dan wel meer, als ik dat echt zou doen.
En niet aan andere verleidingen.
En niet lekker naar V.I. kijken de hele tijd.
Dan zou misschien nog veel meer vrucht in mijn leven zichtbaar zijn.
En dan die 30, waar zit ik?
30, 100 of 60-voudig vrucht.
Voor mijn gevoel is het ook een uitnodiging van Jezus.
Die zegt van, wat wil je? Ergens meer.
Maar herken jij dit ook?
Of is het van de... - Ja, zeker.
Ik heb er natuurlijk ook over nagedacht van tevoren.
En ergens snap ik wat je zegt.
Dat je inderdaad al die gronden wel kunt herkennen.
En de voorbereiding dacht ik wel het meest.
Dat het steeds ook wel een beweging is tussen het...
Nou ja, met die grond met de distel, zeg maar.
En goede grond.
Dat je elke keer weer moet denken, oh ja, er is weer een enorme distel opgekomen.
En mijn prachtige bloemkol om bij de moestuin weer te komen is een beetje verdrongen, zeg maar.
En dat je het vaak helemaal niet door hebt.
Dat er eigenlijk al weer zoveel onkruid opgekomen is.
Omdat je vaak afgeleid bent.
En jij noemde net ook al van, het is niet wettisch.
Dat gevaar ligt er natuurlijk wel in.
Dat je dan nu zou kunnen zeggen, ja, dus je moet alleen maar met het woord bezig zijn.
Alleen maar bidden, alleen maar al die dingen doen.
Je moet er alleen voor zorgen dat andere dingen niet zoveel invloed gaan hebben.
Dat het het koninkrijk of de dingen van het koninkrijk verstikt.
En dat is wel hoe ik het zie.
Bij mij is het een heel stom voorbeeld.
Ik kan soms helemaal opgaan in bijvoorbeeld van die woonprogramma's.
Wat dat bij mij doet merkt ik op een gegeven moment.
Dan zie je zo'n hele mooie woning op televisie.
En vervolgens ga je je eigen woning rondkijken.
En dan denk ik, oh, ik moet eigenlijk misschien daar een kleurtje.
Eerst inspireert het nog, dat is een beetje de valkuil. Dan denk je, ik ga een nieuw kleurtje halen.
Maar uiteindelijk resultaat is het vaak dat ik ontevreden ben.
Ja, ja.
En dat die ontevredenheid, dat gaat zich dan, ja, dat is heel stom ergens.
Maar dat gaat een beetje nestelen.
En dan vervolgens ga ik vanuit die ontevredenheid verder kijken, keuzes maken.
Ja, het kan heel veel invloed hebben als je niet uitkijkt.
Bij mij is dat zo in ieder geval. - Dus de rijkdom materialen verlangen naar meer...
Ja, en dan raakt het dus afgeleid door, nou ja, inderdaad, die rijkdom van materialen.
Ik vind het ook goed dat je zegt dat het op zich niet ergens om te verlangen naar andere dingen.
Nee.
Maar dat het inderdaad niet in die zin wettisch moeten worden.
Maar dat als je zorgt dat dat de overtoon krijgt, de beloftes of zegen die je al hebt.
Dat het daardoor verstikt wat God je al gegeven heeft of wat hij ook wil geven.
Ja, absoluut.
Ik vind het wel een heel mooi voorbeeld, die woonprogramma's.
In die zin, wij hebben echt een prachtig huis gekregen.
Ik zie dat voor mezelf ook praktisch.
Echt als een zegen ervaren dat goed geschonken heeft in deze tijd.
Maar ik zal mezelf, als je dat voorbeeld geeft, op een bank zitten.
Hoe snel je dat ook kan verliezen, zeg maar.
Daardoor het vaderhart van God uit die zegen ook geroofd wordt.
Snap je wat ik ermee bedoel? - Ja, helemaal.
Dat is een mooi voorbeeld. - In plaats van die hoge verwachtingen,
die grote vrucht die Jezus belooft, is dit de vrucht wat het krijgt.
Het is eigenlijk geen vrucht, een ontevredenheid.
Dus er wordt echt iets geroofd, ja.
En die woorden dan begrijpen, herken je die ook, van...
Jezus zegt van...
We lezen het Bijbel, zeg maar, van wie beoorde hoort en doet.
Daar hadden we een andere aflevering over. Hier gaat hij een stapje verder.
Oké, hoorde en doet, maar niet begrijpt.
vind je die ook lastig?
En herken je dan ook dat Satan heel snel iets kan roven?
Ja, dat herken ik zeker.
Het luisteren en het ook doen...
Dat zijn wel dingen die soms op kunnen komen.
Dat je denkt, ik ga er hier echt mee aan de slag.
Maar ik betrap mezelf er ook op, dat ik dat dan in mijn stille tijd,
dat ik ook 's ochtends, dat ik dan denk, oh, dat is mooi.
En dat ga ik doen en dan ben ik helemaal geïnspireerd.
Nou, vervolgens ga ik altijd blijven met kinderen,
moet ik die allemaal de deur uitwerken, dat loopt niet helemaal even vloeiend.
En dan kan ik daarna denken, waardoor was ik nou ook weer zo geïnspireerd vanochtend?
Dat ik zelfs dan al in zo'n korte termijn soms helemaal kwijt ben.
Wat ik die ochtend nog zo mooi vond, samen met God.
Dus dat weerhoud me er dan van, om daar ook wel gevolgen aan te geven.
Eigenlijk zou je het ook op moeten schrijven, bewaren.
En dan weer terugkeren, wat was het nou, wat het mij raakt of zo.
Ik had zelfs laatst, moest ik hier aan denken, ik ging naar de kapper.
En ik had het idee dat God zijn hart voor diegene de kapper liet zien.
En dat hij me uitdaagde om me vragen over te stellen.
En dat raakte mijn hart heel erg op dat moment.
Maar ik dacht van, ja, wat zou de uitwerking zijn?
En wat zou het doel zijn, niet begrijpen wat hij ermee bedoelt
Precies ook de woorden die hij gaf voor dat meisje.
En dan is het nog niet eens zo zeer voor mijn eigen leven,
maar het koninkrijk van God wordt gebouwd.
Dus onderweg en naartoe, doordat ik het niet begreep en het nut of de dingen,
merkte ik van dat er in die zin, de vogel staat voor mij.
Ik kwam misschien ook wel van, dat begon te triggeren of zo.
Om te ontmoedigen, waarom zou ik het dan doen?
En wat is het gevolg?
Ook die andere, de grond misschien ook wel weer van vervolging.
Hoe bereageert ze?
En intussen zat ik in de kapper en ik voelde dat de ene kant nog brandde, de gruwde grond.
En de andere kant voelde ik heel erg die invloed van die verkeerde grond, zeg maar.
En ik heb het niet gedaan en ik reed weg.
En toen kwam er nog eens vervolgens een aanklacht over dat ik het niet gedaan had gemerkt.
Toen dacht ik, ik moet echt even in die nieuwe wijnzak gaan zitten.
Maar het was wel voor mij ook een voorbeeld dat ik achteraf denk,
ik had de keuze gewoon om op de goede grond te gaan zitten,
het bewust worden van welke woorden geef ik regie in mijn leven, of hoofdfocus.
Moet ik het begrijpen of moet ik...
Ik hoorde hem gewoon dat wie we hoorden, hoorde, vasthoudt, koesterd en in standvastheid doorgaat.
Wat was dan de vrucht nog geweest van dat meisje?
Want toen ik haar ook zag, dacht ik van oei, in de gezicht, in de ogen, dat van een neerslachtigheid had ze of zo.
Ja, ze had het misschien ook heel hard nodig.
Mijn voornemer is, als ze me weerknipt, naar de kappen gaat een afspraak met haar te maken.
Dat was nog gewoon die uitdaging aan te gaan.
Maar dat vond ik voor mezelf ook echt een voorbeeld.
Het is wel mooi dat je dan ook wel voor kiest om er wel een voornemer aan vast te hangen of aan te hangen.
Dus dat je ergens is dat je toch opnieuw beslist, ik ga wel stand houden, ik ga dit wel doen.
Ja, mezelf uitdagen.
Ik bedoel, ik ben ook niet ....., ik hoop ook echt dat ik dit ga doen.
Maar het is wel mijn verlangen om het te koesteren.
Als ik die impact in de wereld heb, dan moet ik mezelf ook uitdagen.
En wil ik hier niet voor weglopen.
Maar ik wil luisteren daarna, ik wil het koesteren, het eigen maken.
Maar nu moet ik nog standvast en vast volhouden en het doen.
Maar zo probeer ik mezelf wel uit te dagen om steeds op die goede grond plaats te nemen in die zin.
We sluiten altijd af met een bemoediging.
Welke bemoediging wil je meegeven?
Ik wil een tekst van Paulus bekijken.
En dit is een tekst die hij zegt tegen een gemeente waar hij echt strijd kende ook.
En in ons leven, de grond.
Ik geloof dat Satan steeds beziger is om ons geloof af te nemen of dingen toe te voegen.
Waardoor het complexer en groter wordt.
Vooral de verruchten van een zuiver geloof van ons willen over.
En om die aanvallen van Satan het hoofd te bieden neemt Paulus ons mee in een tekst naar echt de basis van het evangelie.
Dat is echt heel mooi. Colossens 2, 6 en 7.
Volg de weg van Christus Jezus nu u hem als uw heer aanvaart hebt.
Blijf in hem geworteld en gegrond vest.
Houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid.
Je zegt echt met het volgen de weg van Christus.
Hij gaat terug naar je bekering.
Dat Jezus koning van je leven werd en de heer van je leven ging volgen.
Ga terug, blijf die weg volgen.
Hou daar aan vast in je dagelijks leven.
Blijf luisteren, blijf koesteren, blijf vasthouden aan Jezus als je koning.
En dan geeft die daar volgens ook principes mee hoe je dat weer gestald krijgt.
Blijf geworteld in hem.
Een boom die wortels krijgt.
Wij gewortels blijven in hem.
Hij is de bron van ons leven.
En luister als je ook aan wil bemoedigen.
Blijf geworteld in die goede grond.
En dan gegrondvest in hem vind ik nog anders.
Dat zet hij mee. Jezus is de hoeksteen.
Dit is je fundament ook.
Dus het is niet alleen dat je de kracht en wijze uit hem haalt.
Geworteld bent, maar ook gewoon dat je standvast op hem blijft staan.
Hij is het fundament van je geloof.
Grondvest je daarop.
Houd eraan vast.
Zegt hij daarom ook hou vast aan het geloof.
En veranker je erin.
Houd vast betekent ook wel het stevige maken, het bekrachtige.
Dus dan gaat hij weer verder.
Als je geworteld bent, gewrondvest in hem, veranker je.
Dan hou je er echt stevig aan vast.
En dan overvloeiend van dankbaarheid.
En dat vond ik ook wel mooi.
Wees ook bewust van wat je ontvangt.
Wat je vandaag geeft, wat je morgen gaat geven.
Wees ook dankbaar voor die goede grond.
Dat wat we daarop zaaien, dat het een plek is dat tot leven komt.
God ook dankbaar wil mogen zijn dat hij ons leven zo wil zegenen.
En het volheid van leven wil geven in het vertrouwen.
Dat als we dat gewoon gaan doen, dat het ook tot bloei zal komen.
Deze tekst is voor mij een mooie houvast om die goede grond op te blijven zoeken.
Ik wil geworteld blijven, gewrondvest blijven, vasthouden.
En daar dankbaar voor zijn dat we die mogelijkheid krijgen.
En op die manier zet Jezus schoon uiteindelijk het koninkrijk in jouw leven tot bloei komen.
Honderdvoudig. -Honderdvoudig.
Ben je enthousiast over deze podcast?
Help anderen me ook te vinden.
Laat een beoordeling achter op Spotify of vertel het gewoon aan je vrienden of familie.
Wil jij ook leren leven als een volwassen kind van God en een daadkrachtig dienaar van Koning Jezus?
Ga dan naar www.followthewind.nl en geef je snel op voor een van onze trainingen.
Of nodig ons als kerk uit om onderwijs te komen geven.